رفتن به محتوا
  • نفس رشد اقتصادی به شماره افتاد

    ساعت 24ر -رشد تولید ناخالص داخلی شاخص مهم و مقبول اقتصاددانان برای سنجش پیشرفت هر کشور نسبت به گذشته خود و نیز معیاری مهم برای سنجش و مقایسه پیشرفت کشورها با یکدیگر است. متاسفانه این شاخص مهم در اقتصاد ایران گونه‌ای آرایش یافته و گونه‌ای تغییر کرده است که عناصر «کیفیت پایین» و «ناپایداری» و نیز «اندازه کوچک» را به یاد می‌آورد.

  • هزار توی صنعت خودرو و ذینفعان قدرتمند

    ارزش‌افزوده صنعت خودروسازی کشور یکی از بزرگ‌ترین ارقام در میان ارزش‌افزوده کل صنعت و دیگر صنایع است. در صورتی که میزان تولید دو خودروساز بزرگ در سال 1402 که معادل یک‌میلیون و 100هزار دستگاه گزارش شده است را پایه محاسبات قرار دهیم و قیمت میانگین هر خودرو تولید شده را معادل 700میلیون تومان فرض کنیم، یک محاسبه ساده نشان می‌دهد ارزش‌افزوده خودروسازی در سال 1402 برابر با 1100هزار میلیارد تومان خواهد شد.

  • ماکتی به اسم صندوق توسعه ملی

    ساعت 24 - واقعیت تلخ در ایران دهه‌های تازه‌سپری‌شده یکی هم این است که مفاهیم و مقوله‌های پیشگام و دارای شرف ذاتی به دلایل گوناگون و به آرامی از معنا تهی شده و تبدیل به یک چیز بی‌ارزش می‌شوند. به‌طور مثال می‌توان به مقوله عدالت اشاره کرد که با مرور زمان و وارد شدن عنصر سیاست در این مقوله شریف، دیگر کسی نمی‌تواند معنای واقعی آن را به یاد بیاورد.

  • ادامه رانت پاشی و فساد  ارزی

    ساعت 24 - اقتصاددانان و فعالان اقتصادی بارها و بارها به دولتها گفته‌اند سیاست ارزی و به ویژه راهبرد سیاست‌های تعیین نرخ ارز از بدترین سیاستهای اقتصاد کلان در سالهای تازه سپری شده و در دولتهای محمود احمدی نژاد ونیز دولت‌های روحانی و مرحوم رییسی این سیاست تعادل بازارها را به هم ریخته است ونیز رانت‌های شگفت انگیز و فسادهای گسترده در اقتصاد شده و می‌شود.

  • بازی برد- بردخصوصی ها ودولت

    ساعت 24 - حمید‌ پور‌محمدی، رییس سازمان برنامه‌وبودجه که این روزها با همه نیروی کارشناسی سازمان دنبال آماده‌سازی بودجه 1404 است دیروز با گاردی باز به اتاق بازرگانی ایران رفت.او در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران سخنان رییس و نیز شماری از اعضای اتاق را شنید و پس از آن دیدگاه خود را نسبت به اقتصاد سیاسی ایران بر زبان راند و نکات قابل اعتنایی را با بخش‌خصوصی حاضر در نشست بازگو کرد.

  • آشفتگی وخشم در میان بازنشستگان  کارگری

    ساعت 24 - وزیر کار دولت سیزدهم و نیز معاونان وی در بخش‌های مختلف وزارتخانه بسیار کوشش کردند تا چند روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری رقمی معادل 3‌میلیون تومان به حساب هر بازنشسته تامین اجتماعی واریز کنند. این پول برای سه ماه نخست سال به اسم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری پرداخت شد

  • اقتصاد ایران در مرز ناامیدی مطلق

    ساعت 24 - سیاستمداران ایرانی که نقش اول در اداره کشور را دارند بدون چون‌وچرا از تیتر انتخاب شده برای این نوشته کوتاه ناخرسند خواهند شد اما نمی‌توان به دلیل ناخرسندی‌ها چشم بر واقعیت‌های تلخ یکی از پایه‌های سست شدن یا سفت شدن و ماندگاری کشور بست و خیالبافانه به امید این ماند که روزی می‌رسد که روزگار بهتر خواهد شد.

  • ایران بدشانس از نظر همسایه ها

    سرنوشت سرزمین باستانی ایران یکی از شگفتی‌های تاریخ کشورها به‌شمار می‌آید. این سرزمین روزهای سخت و سمی پرشماری را به‌خود دیده است.قوم‌های گوناگونی بر ایران استیلا یافته و خاک این سرزمین را با خون ایرانیان آب داده‌اند و کوشش بسیار کرده‌اند که فرهنگ و روش زندگی و آداب و ادب ایرانیان را تهی کنند، اما تاریخ نشان داده که ایران از دل آتش‌های بلند و سوزان ساخته و پرداخته دیگران سر درآورده و زندگی را دنبال کرده است.

  • روزنه های ورود سرمایه بسته شده است

    ساعت 24 - اینطور که به نظر می‌رسد محمدرضا فرزین جایش را در کابینه چهاردهم سفت و استوار می‌پندارد و از سوی رییس دولت یا دیگر مدیران ارشد دولت چیزی در‌باره تغییر رییس بانک مرکزی به بیرون درز نکرده است. به همین دلیل است که فرزین در یک سمینار مربوط به مسائل مرتبط با فعالیت‌های بانک مرکزی حاضر می‌شود و سخنرانی مشروحی نیز انجام می‌دهد و با اعتمادبه‌نفس بالایی می‌گوید برای مهار تورم همان مسیر طی شده را ادامه می‌دهیم که می‌تواند یک پیام بزرگ به دولت باشد.

  • قوانین چند لایه؛ بازدارنده صنعت
    عباسعلی قصاعی وضعیت صنعت را تحلیل کرد
    قوانین چند لایه؛ بازدارنده صنعت

    ساعت 24 - عباسعلی قصاعی با کارنامه روشن در بخش صنعت خصوصی و سابقه نیم‌قرن تولید صنعتی و با کم‌ترین حاشیه غیر‌‌صنعتی می‌تواند یک داور خوب برای توصیف وضعیت امروز صنعت ایران باشد. این صنعتگر ارشد دیروز در چهاردهمین کنگره دوسالانه سرامیک ایران که در ضمن چهارمین کنگره بین‌المللی هم به‌حساب می‌آید، دو مشکل پایدار و مزمن‌شده و نیز یک گرفتاری تازه متولدشده در صنعت را برای حاضران توضیح داد.

  • آقای پزشکیان کار از دستتان در نرود

    ساعت 24 - مسعود پزشکیان رییس‌جمهور ایران شده است. او از 15تیرماه که رقیب تندرو خود را در انتخابات شکست داد تا امروز که دو ماه را پشت‌سر گذاشته به هر دلیل هر روزیک جایی و به مناسبتی سخن گفته است.با توجه به اینکه لابد ایشان کسانی را برای انتخاب واژگان و عبارات لازم برای سخنرانی در هر جایی انتخاب نکرده و این کار را درست نمی‌داند یا به آن باور ندارد یا به خودش بسیار اعتماد دارد

  • نان به قیمت جان

    ساعت 24 - فاطمه پاسبان کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی درروزنامه جهان صنعت نوشته است: آمار و ارقام لازم نیست، کافی است خریدهای غذایی خانوار را انجام دهیم تا متوجه تورم فزاینده اقلام خوراکی سبد غذایی خانوار شویم‌، قیمت‌ها در حال افزایش است و گاهی اعتراض‌هایی شنیده می‌شود «چه خبره چرا مدام قیمت‌ها بالا می‌رود‌؟» و گاهی به طنز مصرف‌کننده می‌گوید «نکنه مرغ‌ها و گاو‌ها اعتصاب کردن تخم‌مرغ و لبنیات گران شده‌».‌

  • اف ای تی اف و داستان فراموشی

    ساعت 24 - قانون اساسی جمهوری اسلامی موادی دارد که سیاست خارجی را در چارچوب‌هایی محدود‌کننده صیانت می‌کند. مدیران و اداره‌کنندگان کشور می‌توانند و توانسته‌اند با استناد به قانون اساسی تصمیم‌هایی درباره مناسبات با جهان بگیرند که بر ابعاد محدودیت‌ها اضافه کرده است.

  • انگار هنوز دولت نداریم آقای پزشکیان

    ساعت 24 - رییس دولت چهاردهم آیا روزهای سپری‌شده از روزی که به این منصب رسید را شمارش کرده است؟ به نظر می‌رسد از 15تیرماه تا امروز که 18شهریورماه است زمان کوتاهی سپری شده است. اما مگر عمر مفید فعالیت دولت‌ها چند ماه است؟ تجربه نشان می‌دهد دولت‌ها در سال آخر دوره نخست از فعالیت خود را باید به مقوله انتخابات بعدی بپردازند و عمر مفید کاری آن‌ها 36 تا 40 ماه است. انگارهنوز دولت نداریم آقای پزشکیان.

  • «عارف»ی تازه می بینیم

    ساعت 24 - اصل ‌124 قانون‌ اساسی درباره معاون اول رییس‌جمهور است. تهیه‌کنندگان قانون‌ اساسی پیش‌بینی کرده‌اند «رییس‌جمهور می‌تواند برای‏ انجام‏ وظایف‏ قانونی‏ خود معاونانی‏ داشته‏ باشد. معاون‏ اول‏ رییس‌جمهور با موافقت‏ وی‏ اداره‏ هیات‏ وزیران‏ و مسوولیت‏ هماهنگی‏ سایر معاونت‌ها را به‏‌عهده‏ خواهد داشت.» با چنین ماده قانونی می‌توان دوجور برخورد کرد. یک‌جور را مرحوم حسن حبیبی، معاون اول دولت‌های سازندگی برای خود تعریف کرده بود. ا

  • برای مردم ارجمند تاجیکستان

    ساعت 24 - چند سال پیش و پیش از اینکه کرونای جهانگیر راه‌های جهان را روی ساکنان کره زمین ببندد، سفری به کشور ازبکستان داشتم. در دیدار از یک بنای تاریخی ازبکستان که در گوشه و کنار آن بازاری کوچک برپا شده بود، به تولیدات صنایع‌دستی ازبکستان برخوردم که زیبا و دلربا بودند. در بازار کوچکی در ازبکستان راه می‌رفتم که صدای آهنگین و دلپسند واژه‌های فارسی هوا را شکافت و به گوشم رسید.

  • ریسک و فرصت صندوق های اهرمی

    ساغت 24 - آکادمی دانایان چند روز پیش میزبان یکی دیگر از مناظرات اقتصادی در حوزه مسائل و مشکلات اقتصادی روز کشور با موضوع راهکارهای توسعه‌ی صندوق‌های اهرمی بود. حسین عبده ‌تبریزی، مهدی سوری ، عزت‌الله طیبی و علی‌اکبر ایرانشاهی مهمانان این مناظره بودند. در ابتدای مناظره حسین عبده خطاب به عزت‌الله طیبی عنوان کرد: فکر می‌کنید به علت نبود اعتبار، بازار این نوع صندوق ها را گرم کرده است و اگر ما نظام اعتباری بهتری برای سهام داشتیم آیا همین مقدار شاهد پیشرفت آن‌ها بودیم؟

  • پوتین بدون نقاب در برابر ایران

    ساعت 24 - بدترین حالت برای نشان دادن وضعیت و مناسبات ایران و روسیه این است که رهبری روسیه به این نتیجه رسیده باشد که نظام سیاسی ایران آنقدر درگیر تنگناهای داخلی و خارجی است که توانایی واکنش به اقدام‌های روسیه را ندارد و هرچه روسیه بگوید انجام می‌دهد. اگر چنین تصوری در میان رهبران روسیه بوده و در ذات نظام تصمیم‌گیری این کشور جای گرفته باشد، بدترین تحقیر را برای ایران در نظر گرفته‌اند.

  • فرزین در برزخ ماندن یا رفتن

    ساعت 24 - با سپری شدن بیش از دوهفته از انتخاب وزیر اقتصاد وگرفتن رای اعتماد از مجلس به نظر می‌رسید کار انتخاب رییس بانک مرکزی نیز با شتاب انجام شود اما این اتفاق نیفتاده و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی دولت سیزدهم همچنان ساختمان میرداماد را در چنگ دارد و از آنجا جریان ارز و پول را کنترل می‌کند.

  • خود کفایی بلای جان اقتصادایران

    ساعت 24 - دیپلماسی ایرانی: ایران درگیر صدها مشکل و گرفتاری اقتصادی است. چون تورم بالا و مزمن، کاهش قدرت خرید مردم، بی‌ثباتی پولی و مالی، افزایش نرخ ارز، بحران بانکی، بیکاری، رشد منفی سرمایه‌گذاری، فقر و ده‌ها مساله دیگر. لیکن ریشه‌ی آن‌ها دو مساله اصلی است:

پربازدیدترین خبرهای ۷ روز گذشته
پربازدیدترین خبرهای ۳۰ روز گذشته
تازه‌ترین خبرها
پربازدیدترین خبرها در شهریور